Usługi

Dochodzimy roszczeń odszkodowawczych w postępowaniach przed zakładami ubezpieczeń oraz w postępowaniach sądowych.

Często zdarza się, że wypłacone przez zakład ubezpieczeń odszkodowanie nie pozwala na naprawienie szkody powstałej w majątku poszkodowanego. Szczególnie jaskrawe przypadki zaniżania wysokości przyznawanych odszkodowań można zauważyć analizując rynek ubezpieczeń komunikacyjnych. Zakłady ubezpieczeń pomimo utrwalonej linii orzecznictwa i judykatury bezzasadnie zaniżają wysokości świadczeń wypłacanych z tytułu naprawienia szkody w majątku poszkodowanych. Zazwyczaj odbywa się to poprzez stosowanie rabatu (amortyzacji) cen części zamiennych, stosowanie niewłaściwych klas jakościowych części zamiennych, zaniżanie stawek za roboczogodzinę i wartości materiałów lakierniczych w sporządzanych przez siebie kalkulacjach napraw pojazdów. W związku z powyższym, obowiązek naprawienia szkody w pełnej wysokości - ciążący na ubezpieczycielu odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu mechanicznego, któremu została wyrządzona szkoda - nie zostaje zrealizowany. Pełny obowiązek naprawienia szkody obejmuje,  w granicach normalnego związku przyczynowego też straty, które poszkodowany poniósł oraz korzyści, jakie mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono. Wspomnieć należy, że zaniżanie wysokości odszkodowań często ma miejsce w przypadku likwidacji szkód z ubezpieczeń dobrowolnych (np. autocasco).

Nasz zespół posiadający wieloletnie doświadczenie w dochodzeniu odszkodowań, poza pełną obsługą prawną, zapewnia naszym Klientom:

  • pomoc w udokumentowaniu zakresu i wysokości szkody,
  • pomoc rzeczoznawców przy weryfikacji stanowiska zakładów ubezpieczeń,
  • właściwe określenie rozmiaru szkody,
  • analizę treści umowy ubezpieczenia.

W przypadku szkód na osobie, dochodzenie roszczeń z tego tytułu często stanowi jedyną rekompensatę związaną z poniesionym uszczerbkiem na zdrowiu, utratą sprawności czy też śmiercią bliskiej osoby.

Świadczenia, które mogą być skutecznie dochodzone od ubezpieczyciela lub sprawcy zdarzenia, jakie naraziło nas na szkodę, mogą być różne i uzależnione są od rodzaju odpowiedzialności osoby, która za takie zdarzenie odpowiedzialność ponosi. Odpowiedzialność ta może być kontraktowa lub deliktowa. Może się także zdarzyć zbieg różnych rodzajów odpowiedzialności.

W przypadku odpowiedzialności kontraktowej, zazwyczaj to ogólne warunki zawartej umowy ubezpieczenia (tzw. OWU) regulują zakres odpowiedzialności i wysokość wypłacanych należnych świadczeń. W związku z czym, do właściwej oceny roszczeń konieczna jest nie tylko odpowiednia wykładnia OWU, ale także umiejętność prawidłowej oceny roszczeń w korelacji z doznanym uszczerbkiem oraz warunkami zawartej umowy ubezpieczenia.

W przypadku szkód na osobie wynikających z odpowiedzialności deliktowej (np. OC posiadaczy pojazdów mechanicznych) ubezpieczyciel lub sprawca zdarzenia odpowiada na zasadach ogólnych tj. wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów. Odpowiedzialność ta jest szersza i obejmuje szereg świadczeń, które mogą należeć się  Poszkodowanym.

Występujemy w mieniu naszych Klientów przed zakładami ubezpieczeń i na etapie postępowań sądowych m. in. o:

  • zwrot kosztów leczenia, lekarstw, dojazdów do placówek medycznych, rehabilitacji,
  • zwrot zarobków utraconych w wyniku zdarzenia i późniejszego leczenia,
  • rentę na zwiększone potrzeby związane z długotrwałym leczeniem, rehabilitacją czy opieką, a także rentę uzupełniającą,
  • jednorazowe świadczenie,
  • zadośćuczynienie za doznana krzywdę i cierpienie fizyczne oraz psychiczne,
  • zadośćuczynienie za śmierć osoby bliskiej.

Występujemy jako pełnomocnicy w sporach wynikłych głównie na gruncie prawa cywilnego i gospodarczego.

W ramach specjalizacji procesowej nasze usługi obejmują m.in.:

  • przygotowanie szczegółowych strategii prowadzenia sporu,
  • pomoc prawną w zakresie gromadzenia i zabezpieczania dowodów,
  • przygotowywanie pism procesowych w toku sprawy,
  • doradztwo i reprezentowanie Klientów przed sądami powszechnymi oraz Sądem Najwyższym,
  • doradztwo i reprezentowanie Klientów w zakresie rozwiązywania sporów w trybie pozasądowym (mediacja, wsparcie w zakresie negocjowania i zawierania ugód).